Monique: ``Wacht niet met hulp vragen!``

Monique

LEZEN EN SCHRIJVEN IS NIET VOOR IEDEREEN GEMAKKELIJK

Niet kunnen lezen of schrijven. Dat is voor veel mensen moeilijk voor te stellen. Toch zijn er in Nederland 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen of computervaardigheden. Dat zijn er heel veel dus!

Gelukkig is er hulp voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. ROC Nijmegen bijvoorbeeld biedt lessen voor volwassenen aan. Zij kijken naar je huidige niveau en maken dan samen met jou een plan, waarmee je aan de slag gaat.

Taalles in Nijmegen

Monique (45) uit Hatert volgt taallessen bij ROC Nijmegen. Vorig jaar kon ze nauwelijks lezen. “Als je naar zo’n klas gaat, zul je zien dat je niet de enige bent. Ook niet als je gewoon in Nederland bent geboren.”

Als kind niet naar school

Hoe kan het dat je als volwassen vrouw niet goed kunt schrijven en lezen?

“Ik was vroeger een bang meisje. Ik wilde niet naar school, want ik werd gepest. Mijn moeder was heel lief voor mij en dwong me niet om naar school te gaan.” Achteraf vindt ze dat natuurlijk wel heel jammer. Ze heeft haar eigen kinderen (nu 22 en 18) wel altijd naar school gestuurd. Dat vindt ze erg belangrijk.

Tip van Monique: “Vraag hulp!”

Hoe ben je bij ROC Nijmegen terechtgekomen?

“Toen ik werkloos werd en in de WW terechtkwam, kwam ik bij het UWV terecht. Het lukte niet om de formulieren in te vullen, dus ik moest wel hulp zoeken. Het UWV hielp me om contact op te nemen met ROC Nijmegen. Daar ben ik, onder andere door Mia Pouwels, ontzettend goed opgevangen en geholpen.”

Klasgenoten

Hoe is het om ‘weer’ in de klas te zitten?

“Heel leuk eigenlijk. En iedereen werkt op zijn eigen niveau en iedereen heeft respect voor elkaar in de klas. Niemand wordt uitgelachen. En heel belangrijk: domme vragen bestaan niet!”

Tijdens de taalles krijgt ze onder andere dictee, dit vindt ze superleuk. Ook nieuwsbegrip is een leuk onderdeel: een stuk uit de krant lezen en erover praten met de groep. Lezen wordt dan leuk! Ja, ze krijgt ook huiswerk, bijvoorbeeld het Jeugdjournaal kijken.

Hoe gaat het nu?

Het gaat goed met Monique. Haar laagste cijfer is een 8,7. En ze heeft nu zelfs een boek bij de bibliotheek gehaald: ‘Moord in de Bloedstraat’ van Annejet van der Zijl. Dit zijn korte misdaadverhalen.

Monique typte nooit punten en komma’s in haar whatsapp-berichten. Nu doet ze dat wel. Natuurlijk maakt ze nog wel eens een fout, maar veel minder! En ze laat haar berichten vaak controleren door haar dochter.

“Mijn zoon heeft ook moeite met lezen. Ik ga soms samen met hem taarten bakken en dan lezen we samen op het pak hoe je het moet doen. Dat gaat niet altijd goed, dan moeten we soms weer terug naar de winkel, omdat we iets zijn vergeten.”

Eigen kinderen niet voorgelezen

En als haar gevraagd wordt of ze haar kinderen vroeger wel kon voorlezen, schiet Monique vol. “Dit doet zoveel pijn, want, nee, dat kon ik dus niet.” Of haar kinderen haar dat kwalijk nemen? “Nee, zeker niet. Ze begrijpen het heel goed. En ze zijn nu heel trots op me.”

 Hardop voorlezen

“Als ik een tekst lees, lees ik hem vaak hardop voor. Dat helpt. Dan begrijp ik het beter.”

“Nu is het mijn tijd!”

Ze heeft altijd voor de kinderen gezorgd en nu vindt ze dat het tijd is om voor haarzelf te zorgen. Eindelijk heeft ze rust in haar leven.

Sinds kort is ze ook vrijwilliger bij Waterrijk in Hatert. Zodra ze op niveau is, bij taalles, wil ze de opleiding ‘verpleegkundige helpende’ volgen. Een mooie nieuwe stap voor Monique.

Tip voor anderen

Gelukkig is Monique wel mondig genoeg. Ze schaamt zich niet en als iets niet lukt, vraagt ze hulp. Dat is ook haar tip voor anderen: “Vraag hulp! Probeer het niet in je eentje op te lossen.”

[vc_row][vc_column][fwp_borano_hero_image title="Nicole en Vanessa: ``Of nu je Zeeman draagt of Mexx...``" title_tag="h1" full_height="0" border="" background="" hbackground="" extra_class="" image="2284" title_color=""][/fwp_borano_hero_image][/vc_column][/vc_row][vc_row layout="boxed" padding_top="pt80" padding_bottom="pb20" overlay="0"][vc_column width="3/12"][/vc_column][vc_column width="3/12"][fwp_borano_title title=" Nicole en Vanessa" link="" tag="h3" title_pos="text-left" absolute_center="0" separator="1" separator_pos="separator-left" title_color="" extra_class="" separator_class="separator-left"][/vc_column][vc_column width="6/12"][vc_column_text]In Hatert kennen we twee basisscholen: Basisschool de Vossenburcht en Basisschool de Klumpert. Hoe kenmerken deze scholen zich? Doen ze ook dingen samen in de wijk? Twee moeders, Vanessa (Klumpert) en Nicole (Vossenburcht), delen hun ervaringen met me. Zij werden hiervoor benaderd door Ans Nieuwenhuis, coördinator Bredeschool Nijmegen, van Bindkracht10.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row layout="boxed" padding_top="pt20" padding_bottom="pb20" overlay="0"][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner width="1/2"][vc_single_image image="2284" img_size="full" alignment="center" style="vc_box_shadow"][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/2"][vc_column_text]Vanessa en Nicole blijken elkaar al te kennen! Hoe? Dat lees je verderop. Over deze rubriek ‘Op het bankje met…’ herinneren ze zich nog de eerste persoon op het bankje: Kay Welzen. Vanessa: “Ik weet dat er op school veel over gepraat werd toen hij was overleden. Dat sloeg er behoorlijk in bij iedereen. Hij was altijd zo vrolijk.” Nu over naar Vanessa en Nicole. De schoolkeuze was eerst vooral praktisch. Nicole (34) begint te vertellen over de Vossenburcht. Haar dochter Eva (4) zit op deze school. De Klumpert ligt wel dichter bij haar huis. Waarom heb je dan toch voor de Vossenburcht gekozen? “Heel praktisch eigenlijk. Ik zit in een rolstoel en bij de Klumpert kan ik niet overal komen en zijn er verdiepingen. Bij de Vossenburcht is het overal toegankelijk voor mij. Daarnaast had mijn dochter het direct naar haar zin en veel vriendinnetjes. Als mijn kind het fijn heeft, dan hoef ik niet meer te twijfelen.”[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]Woensdag waterdag Ouders worden volgens Nicole actief betrokken door de school. “Er zijn verschillende commissies, zoals die van de sportdag en de avondvierdaagse. Dan help ik bijvoorbeeld met de verzorging van eten en drinken. Ik vind het een hele positieve school, waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Daarom, op woensdag: waterdag. En de docenten zijn heel toegankelijk en kennen je persoonlijk.” Vanessa wisselde van school Vanessa (38) had haar dochter eerst op de Vossenburcht zitten, maar Jarmara (5) speelde buiten school om vooral met de kinderen van de Klumpert. Voor Vanessa was het dus niet zo moeilijk om na een half jaar te wisselen van school. Zij en haar kinderen voelen zich er heel erg thuis. “Het mooie is dat ouders actief betrokken worden bij van alles. Ik ben ook hulpouder, help mee bij de bieb en sinds kort ook bij de TSO en zit bij de oudercommissie. We mogen meedenken en we hebben echt zeggenschap. Er zijn veel vrijwillige moeders (en ook wat vaders), wat heel fijn is.” Elkaar in hun waarde laten Vanessa: “Ik vind het ook bijzonder dat er zoveel nationaliteiten rondlopen. De kinderen leren van elkaar en laten elkaar in hun waarde. Of ze nu in een broek van de Zeeman rondlopen of van de Mexx. En ja, ook wij hebben op woensdag waterdag.” Thema-afsluiting met beide scholen Wat heel leuk is, is dat er een paar keer per jaar een gezamenlijke themaafsluiting plaatsvindt in de gymzaal, samen met de kinderdagverblijven en peuterzalen. Een voorbeeld van zo’n thema is ‘Familie’. Waar ook ouders, opa’s en oma’s en overige familieleden mogen komen kijken. In het verleden was er best wat rivaliteit tussen de scholen, maar Vanessa en Nicole merken daar weinig van. Hun kinderen zitten nog niet zo lang op school. Hun conclusie is dat de scholen toch ook echt verschillend zijn en dat dat eigenlijk helemaal niet erg is. Dat maakt ook waarom je als ouder voor de een of de ander kiest. “Het is wel mooi dat we elkaar op steeds meer fronten juist ook weten te vinden.” Speel Leer Weekend “Eén keer per jaar wordt er een Speel Leer Weekend voor moeders en kinderen georganiseerd door Bindkracht10 in samenwerking met beide scholen. Ook worden twee gezinnen uit de wijk Hatert meegevraagd. In totaal kunnen er 40 personen mee. De samenstelling van de groep kan bestaan uit verschillende culturen. Het weekend is voor iedereen toegankelijk ongeacht je beperking, achtergrond of gezinssamenstelling. De invulling van dit weekend wordt door een werkgroep vastgelegd. De werkgroep Speel Leer Weekend bestaat uit moeders van beide scholen. Het doel is het samen spelen en leren van elkaar met je kind(eren). Ook wordt er voor ontspanningsmomenten gezorgd. Overdag zijn moeder en kind(eren) vooral actief in groepen door middel van spel en activiteiten die aansluiten op het thema. Ook is er ruimte voor vrij spelen. In de avond zijn er workshops en leerzame onderwerpen waarover gediscussieerd kan worden. Dit kan gaan over de opvoeding, sociale media, pesten, school, voeding, et cetera. Kwaliteitenspel Het afgelopen weekend hebben we een kwaliteitenspel gespeeld met de moeders. Dit is een spel waarbij je leert je eigen kwaliteiten te benoemen en het is ook leuk om van andere moeders te horen welke kwaliteiten zij bij jou vinden passen, waar jij zelf niet aan hebt gedacht. Soms zijn er wat taalbarrières, maar dan helpt Google Translate heel erg goed ;-).” Vanessa, ook werkzaam in de werkgroep van dit weekend (en van nog andere projecten): “Ik heb mensen echt zien groeien na zo’n weekend. Heel mooi om te zien.” En hier hebben de beide moeders elkaar dus leren kennen, want Nicole was de afgelopen keer ook mee. Zij zit in een rolstoel en dit weekend is onder andere bedoeld om iemands zorgen weg te nemen. [/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row layout="boxed" padding_top="pt20" padding_bottom="pb20" overlay="0"][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner width="1/4"][vc_single_image image="2283" img_size="full"][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/4"][vc_single_image image="2281" img_size="full" alignment="center"][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/4"][vc_single_image image="2282" img_size="full" alignment="center"][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/4"][vc_single_image image="2280" img_size="full" alignment="center"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row layout="boxed" padding_top="pt20" padding_bottom="pb20" overlay="0"][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text] Wat hebben jullie met de wijk Hatert? Nicole: “Heel praktisch, wij konden hier negen jaar geleden een huis krijgen. Ik wist wel dat Hatert niet zo goed bekend stond, maar ik moet je eerlijk zeggen dat we hier heel fijn wonen. Eva heeft veel vriendinnen, buren zorgen voor elkaar, terwijl ze de deur echt niet platlopen. En we hebben een buurtapp, waar soms iets op wordt gezet, waardoor we elkaar kunnen helpen. We woonden eerst in Nijmegen- Oost, maar ik hoef eerlijk gezegd niet meer terug, vind het prima hier.” Ons-kent-ons-mentaliteit Vanessa: “Ik kom oorspronkelijk uit Nijmegen en mijn vader en kennissen wonen in de Molukse wijk in Hatert, maar heb een hele tijd in Gennep en Rotterdam gewoond. Hatert kent een ons-kent-ons-mentaliteit. Je hoeft niet met iedereen bevriend te zijn, maar mensen laten elkaar in hun waarde. Via de school ben ik bij Select Hatert terechtgekomen en help ik op woensdagmiddag bij de Knutselclub. Daar komen nu al ongeveer 25 (soms meer) kinderen per keer. En tijdens het naschoolse gymen, op donderdag, wordt het ook steeds drukker. Ik voel me fijn en vertrouwd in Hatert. Voor de kinderen is er heel veel te doen. En, o ja, sinds kort ben ik ook wijkheld, dus samen met mijn kinderen gaan we zo nu en dan zwerfvuil opruimen.” Heb je nog wensen voor de wijk? Hier moeten ze allebei heel erg lang over nadenken. “Nee, eigenlijk is hier alles wel!”, roepen ze allebei. [/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row layout="boxed" padding_top="pt70" padding_bottom="pb70" overlay="0" css=".vc_custom_1543585716171{background-image: url(https://ophetbankjemet.nl/wp-content/uploads/2016/07/271.jpg?id=220) !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}" el_class="overlay-dark-3x"][vc_column][vc_column_text] Wil je reageren op dit artikel? Stuur dan een mail naar ophetbankjemet@gmail.com. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row layout="boxed" padding_top="pt20" padding_bottom="pb20" overlay="0"][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

Meer informatie over de taalles

Wat leert u?

Schrijven: formulieren invullen en een brief, sollicitatiebrief of verslag schrijven.

Lezen: een bijsluiter lezen, ondertiteling van tv, de krant, de post of instructies van uw werk

Spelling: lastige woorden schrijven met bijvoorbeeld, d/dt, ij/ei en f/v.

Rekenen: geldzaken, optellen, aftrekken, breuken en procenten.

Computer: werken met e-mail, sociale media, informatie zoeken op internet, internetbankieren.

Hoe leert u?

U leert:

  • in uw eigen tempo,
  • op uw eigen niveau,
  • wat u wilt of moet leren en
  • in kleine groepen.

Voor wie?

Voor volwassen van 18 t/m 65 jaar

Waar?

Nijmegen, Wijchen, Beuningen, Groesbeek

Aanmelden en/of meer weten?

Kijk op: roc-nijmegen.nl
Bel: 024 – 890 4024
Of mail naar: educatie@roc-nijmegen.nl

Wil je reageren op dit artikel? Stuur dan een mail naar ophetbankjemet@gmail.com.

 

r